zondag 9 december 2007

Les 5 werken met

LES 5

  • Herhaling vorige les. Vragen? Huiswerk gemaakt?
  • Voeg aan de archiefstructuur eerst een map toe: Correspondentie.
  • De structuur ziet er nu als volgt uit (Nogmaals in de beide fotomappen tot en met jaar 2007):


  • In deze les gaan we nu eerst de Mondriaan bewerken. Dus zoek deze afbeelding op op de USB-stick en ga daarmee aan de slag. Als indicatie: een tekening met maximaal 20 vlakken.
  • Slaa de bewerkte Mondriaan op als "Mondriaan 2" in de map Afbeeldingen op de USB-stick.
    • We openen nu een leeg Word document en gaan een brief ontwerpen aan een familielid of vriend. Tekst ongeveer als volgt

    • "Geldermalsen, (Datum laten invoegen via Menu Invoegen)

      Beste/Lieve ……,

      Ik volg, zoals je weet, computerlessen bij de Stichting SeniorWeb West Betuwe. In de cursus Werken met de computer en Windows XP heb ik een schilderij gemaakt, dat beoogt een beetje te lijken op een echte Mondriaan. Daarvoor heb ik het programma Paint gebruikt. Ik heb het resultaat hieronder ingevoegd.


      Ik hoor graag je oordeel over deze voor mij toch wel unieke prestatie.

      Groetjes,

      "……………………………………" (naam toevoegen op de plaats van de stippeltjes).

  • De brief opslaan in de map Correspondentie met de naam Mondriaan 2 concept.
  • Roep nu de Mondriaan 2 in de map Afbeeldingen op, selecteer en kopieer de tekening.
  • Roep vervolgens de concept brief op in de map Correspondentie en laat de Mondriaan 2 plakken onder de naam.
  • Even gebruikmakend van de hiervoor gemaakte tekening ziet de brief er als volgt uit:

    "Lieve Ria,

    Ik volg, zoals je weet, computerlessen bij de Stichting SeniorWeb West Betuwe. In de cursus Werken met de computer en Windows XP heb ik een schilderij gemaakt, dat beoogt een beetje te lijken op een echte Mondriaan. Daarvoor heb ik het programma Paint gebruikt. Ik heb het resultaat hieronder ingevoegd.

    Ik hoor graag je oordeel over deze voor mij toch wel unieke prestatie.

    Groetjes,

    Jos"



  • Sla de brief nu op in de map Correspondentie met de naam Mondriaan 2 definitief.
  • Programma's sluiten en USB-stick uitnemen.
  • Dan via Start computer uitschakelen/ vervolgens midden op bureaublad computer uitschakelen/ wachten op zwart scherm.
  • HUISWERK: Hoofdstukken 7 en 8 inclusief oefeningen doorwerken.

    Wat het adresboek betreft

    Open het door jullie gemaakte adresboek, selecteer de eerste regel met naam adres etc, ga naar data dan naar filter, dan naar autofilter en klik erop, dan komt er een v te staan. Kun je je vakantiekennissen en ander kennissen makkelijk overzien. Eenvoudig klikken op de driehoekjes naast bijvoorbeeld postcode en wat je ook hebt aangemaakt.

    Zet thuis het programma cccleaner op de pc en draai dat 1 X per week, dan blijft de pc lekker schoon, voorkom je dat de machine traag wordt. Verder kun je als het niet lukt, ook de eerste keer het volgende doen: Deze computer, C-schijf met rechter muisknop en vervolgens opruimen. Beslist nooit formatteren.Tijdens en andere les ga ik hier nader op in.

Geen opmerkingen: